Friday, November 16, 2012

Aku Rindu

Assalamualaikum...

Hari Sabtu minggu lepas bersamaan pada 10hb Nov 2012, aku sengaja menghadirkan diri ke Majlis Konvokesyen Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) tempat adik aku mengajar..


Sweetnye tengok budak2 ni buat persembahan..
Sangat2 comel..bermacam2 keletah..
dan sedang aku melihat dia orang buat persembahan, tiba2 hati aku tersentuh..
terharu sebab dalam umur seawal 4 tahun, kanak-kanak ni dapat dididik dengan didikan agama yang baik..
Serius aku cakap, kalau aku terus layan perasaan tengok budak2 ni buat persembahan memang jatuh air mata aku dekat situ jugak..

Nasib baik masih boleh cover dengan keletah2 anak-anak ni yang membuatkan aku ketawa..
Seronoknya jadi kanak-kanak, tiba-tiba teringin nak balik semula ke zaman kanak-kanak aku dulu..
Patutlah adik aku tak tentu arah bila tiba cuti sekolah, rindu anak-anak katanya..
Memang sangat2 seronok bila melayan kerenah dia orang ni..
tapi hati-hati bila berkata-kata sebab kanak-kanak zaman sekarang cepat belajar dan ikut daripada apa yang kita katakan..
dan sebab itu, sila keluarkan bahasa yang sopan didepan kanak-kanak ini ok...


Balik je daripada majlis tu, aku duduk sorang2..
tiba-tiba aku teringat kisah 2 or 3 tahun lepas, masa tu aku cuti sem..
Sementara tak buat apa-apa kat rumah, kebetulan ada kekosongan guru sementara dekat Sekolah Rendah Agama Kampung Perepat..
So, aku menawarkan diri untuk jadi guru kelas sementara masa tu untuk kelas darjah 3

Sangat2 mencabar melayan kerenah budak-budak ni sebab perasaan ingin tahu dia orang lebih tinggi dari kanak-kanak tadika..
1st day masuk kelas, suara aku hampir hilang 100% gara-gara terpaksa mengeluarkan suara aku yang 'merdu' ni untuk tatapan anak2 murid aku..
hehe..tak de la..semuanya disebabkan intonasi suara anak2 murid aku yang mengalahkan Malaysian Idol, semua nak bercakap dalam kelas..sudahnya aku yang kalah..hadoi..

Tapi setiap hari aku tak sabar nak datang sekolah..sebab?
Sebab aku suka layan kerenah dia orang..
'Ustazah, nak itu..'
'Ustazah, nak ini..'
'Ustazah, boleh tak macam ni?'
'Ustazah kenapa tak boleh buat macam tu?'

Banyaknya soalan..tapi kalau salah jawab, siap sedia la dengan jawapan baru..
Budak-budak zaman sekarang memang bijak..

Huwwwwaaaaa..rindunya kat anak murid..
Rasa-rasa sekarang ni dia orang dah naik ke sekolah menengah dah..
semoga dia orang menjadi orang yang berguna dan dengar cakap ibu ayah..

Dengan adik aku dan sepupu aku yang chubby ni..tahun depan naik darjah 1 pulak

Yang ni anak buah kawan aku..tahun depan naik darjah 1 jugak..tapi comel je..geram tengok die..hehe

Budak2 ni nyanyi lagu 'Tanya Sama Pokok'..comel kan???


P/s : tiba2 aku rindu nak mengajar..ade jawatan kosong guru sementara tak? ~_^