Wednesday, August 12, 2015

Mungkin Pembawa (Thalassemia Minor)

Assalamualaikum..


Sebelum ni, tak pernah ambil tahu pun pasal Talasemia ni.  Selepas ambil Ujian HIV minggu lepas, masa tu kena ambil Ujian Talasemia ni sekali.  Alhamdulillah, tunang tiada masalah.  Tapi saya bermasalah kerana doktor sahkan melalui sampel darah yang diambil, saya mungkin adalah pembawa gen Talasemia.  Hari Khamis ni, 13/8/2015 saya dijadualkan oleh doktor untuk buat ujian saringan Talasemia.  Kalau betul saya pembawa, ahli keluarga yang lain mungkin kena jalani ujian saringan juga kerana Talasemia ni adalah penyakit baka keturunan yang mungkin diwarisi daripada ibu bapa kita.

*Lepas jumpa doktor, masuk kereta terus menangis depan tunang.  Tiba-tiba rasa macam diri lemah..haha, macam drama tak?huuu...takut jugak lah sebab tak berapa tahu apa itu Talasemia.

APAKAH TALASEMIA?

Talasemia (bahasa Inggeris: Thalassemia) adalah penyakit kecacatan darah. Talasemia merupakan keadaan yang diwarisi, iaitu diwariskan dari keluarga kepada anak. Kecacatan gen menyebabkan hemoglobin dalam sel darah merah menjadi tidak normal. Mereka yang mempunyai penyakit Talasemia tidak dapat menghasilkan hemoglobin yang mencukupi dalam darah mereka. Hemoglobin adalah bahagian sel darah merah yang mengangkut oksigen daripada paru-paru keseluruh tubuh. Semua tisu tubuh manusia memerlukan oksigen. Akibat kekurangan sel darah merah yang normal akan menyebabkan pesakit kelihatan pucat kerana paras hemoglobin (Hb) yang rendah (anemia).

Sel darah merah bertugas membekalkan oksigen kepada tisu dalam badan manusia. Kekurangan sel darah merah bagi membekalkan oksigen akan mengakibatkan pesakit talasemia berasa lesu, tidak bermaya, dan mungkin sesak nafas sekiranya paras hemoglobin semakin menurun.

Mereka yang mengidap Talasemia tidak mampu membekalkan seluruh sel tubuh mereka denga bekalan oksigen yang mencukupi akibat kekurangan hemoglobin dalam sel darah merah. Tisu yang ketiadaan oksigen gagal berfungsi dengan baik. Dengan itu tubuh mereka menjadi lemah, gagal berkembang dengan baik, dan mereka boleh menjadi sakit teruk.

Pesakit Talasemia biasanya mempunyai paras hemoglobin yang rendah iaitu kurang daripada 10g/dl. Mereka yang mengidap Talasemia mempunyai kelebihan melawan penyakit Malaria. Rujukan


Maklumat lanjut mengenai Talasemia klik sini


Nota kaki : Nebes pulak nak ambil darah lagi..dah la jarum suntik tu boleh tahan menyeramkan..huhu